חלמוניות עליך ישראל • מסע בעקבות פריחת החלמוניות

יוסי ברויער No Comments on חלמוניות עליך ישראל • מסע בעקבות פריחת החלמוניות
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ברחבי הארץ החלה בימים האחרונים פריחת החלמוניות.
אי אפשר שלא להתפעל מהפריחה מרהיבת העין של החלמונית. לאחר כמה שעות של גשם בסוף השבוע שעבר, החלה פריחת החלמונית הפורחת רק שלושה שבועות בשנה וזה קורה בימים אלו.
החלמונית היא פרח בר מהיפים בארץ השייך למשפחת הנרקיסים והוא מהסימנים המובהקים המבשרים את בוא הסתיו. הצמח, בעל הבצל הגדול, מצמיח בסתיו פרחים צהובים גדולים, בעלי צבע חלמון עמוק ובוהק הפורחים בקרבת האדמה ללא עלים, לכן, גם בתקופה בה רוב הצמחים עדיין לא פורחים, הוא מקדים את השאר ובולט בייחודו לתקופת פריחה מרהיבה וקצרה. סיפור מעניין קשור לדרכי התפשטותה של החלמונית. שלא כצמחים אחרים המואבקים והנישאים על גבי הרוח למקומות אחרים שם הם מכים שורש, התפשטותה של החלמונית הוא בעזרת… נמלים. כמעט בכל פרח מבחינים בנמלה בודדת. זו עוברת ממקום למקום וכך מתפשט לו הפרח באמצע המדבר. מן השחלה של הפרח, מתפתח לקט בשרני הנישא על עוקץ קצר. עם ההבשלה מתבקע ההלקט ומפזר גרעינים שחורים בהם מתבלט גופיף לבן, העשוי רקמה שמנונית. גופיף זה משמש פיתיון לנמלים האוכלות אותו, וכך מפיצות הן את זרעי החלמונית.

אז אחרי שלמדנו פרק בבוטניקה נצא לטבע ברחבי הארץ:


בצפון
ריכוז אחד של חלמוניות מצוי בהר חזקה בו צפויה פריחת חלמוניות מרהיבה. המקום מאפשר תצפית נוף מרהיבה וייחודית לעבר שטחי סוריה ורמת הגולן.
ריכוז צפוני נוסף מצוי ביער ביריה "בשביל החלמוניות" אליו מגיעים בנסיעה לכל כלי הרכב מתוך העיירה חצור הגלילית.
גם בנחל ראש פינה בחלקו העליון אחרי המעיין השלישי פורחות בעונה זו חלמוניות. אבל חכו. הן לא ממושמעות סתם כך ומנת החום בימים האחרונים דחתה מעט את פריחתם.

בגוש עציון
פריחת החלמוניות בקרבת ההרודיון היא רק נדבך קטן בנופים המדהימים של מדבר תקוע, אך בהחלט סיבה מספקת בכדי לבוא לבקר ולצפות באחת מתופעות הטבע המרהיבות של הסתיו, כאשר קרוב ל- 200,000 פרחים צהובים פורצים מהאדמה ללא עלים ויוצרים מרבדים צהובים שובי עין במדבר הצחיח.
הסבר למעוניינים להגיע עצמאית למקום פריחת החלמוניות:
לוואדי אבו מחרב (אתר פריחת החלמוניות) נוסעים מצומת גוש עציון לעבור תקוע וממשיכים לנוקדים. כשני ק"מ לפני נוקדים ישנה פניה שמאלה לישוב אל-דוד. משם לנסוע בדרך המשולטת אל מעלה רחבעם. כשלוש מאות מטר לפני מעלה רחבעם הכביש יורד לערוץ נחל ועולה לעבר הישוב. הערוץ נקרא ואדי אבו-מחרב.

פריחת החלמוניות באזור מתחילה בימים אלו ונמשכת עד ראשית דצמבר (מאוחר יחסית לחלמוניות באזורים אחרים)

ובדרום:

"עמק החלמוניות" ליד להבים
"עמק החלמוניות" הוא גיא קטן בין גבעות גורל, היורד אל חלקת יער שנטעה קק"ל. רצה הגורל ודווקא הגיא הקטן הזה זכה בשפע של חלמוניות.
איך מגיעים?
נוסעים בכביש בית קמה-באר שבע (כביש 40) לצומת להבים ופונים מזרחה לכביש 31. חולפים על פני הכניסה המזרחית ללהבים (הכניסה השנייה) וחונים ב"חניון החלמוניות" שהקימה קק"ל בצל עצי היער.
דרך החלמוניות ביער יתיר
יער יתיר, הצופה על מדבר יהודה וצפון הנגב, הוא היער הגדול בישראל. ביער יש שפע של אתרים וביניהם גם שביל שפורחות בו בסוף אוקטובר ובתחילת נובמבר חלמוניות.
איך מגיעים?
מצומת שוקת נוסעים לכיוון ערד (כביש מס' 31). כ-2 ק"מ ממזרח ליישוב חורה עולה צפונה (שמאלה) כביש המוליך אל היער ואל מצודת היערנים. נוסעים בכביש כ-11 ק"מ וסמוך לגבול היער פונים שמאלה בדרך המסומנת בסימון שחור של קק"ל.
המסלול
הדרך המסומנת שחור כבושה היטב ומתאימה לכל רכב. נסיעה של כ-1.6 ק"מ מכביש חורה-יתיר מביא אותנו לרחבת חניה קטנה. השלט שברחבה מכריז על "שביל החלמוניות". השביל הקצרצר מוביל לחלקה קטנה של עצי בוטנה (פיסטוק), ולידם טרסה בנויה שבעה נדבכים של אבנים גדולות. ליד הטרסה פורח בסוף אוקטובר ובראשית נובמבר ריכוז גדול של חלמונית גדולה.
חלמוניות ירוחם
קק"ל העניקה לאחרונה לפארק ירוחם טיפול יסודי. בזכות מאגר טיהור השפכים החדש של העיר, מגיעים לאגם שבפארק מים נקיים. החניונים ביער טופחו ונבנה בו אמפיתאטרון, שישמש למופעים המוניים. בסוף אוקטובר ובתחילת נובמבר יש עוד סיבה להגיע למקום: פריחה מרהיבה ושופעת במיוחד של חלמוניות. הערוץ שבו צומחות החלמוניות הוכרז כשמורת טבע – שמורת חלמוניות ירוחם.
איך מגיעים?
פארק ירוחם שוכן סמוך לעיירה ירוחם, לצד הכביש המוליך מירוחם לשדה בוקר (כביש מס' 204 בין סימני ק"מ 152-151). אפשר להגיע לפארק מכיוון דימונה, מכיוון שדה בוקר או מכיוון באר שבע.
המסלול
כדי להגיע לחלמוניות יש לצאת מפארק ירוחם ולנסוע דרומה (לכיוון שדה בוקר) כ-1.5 ק"מ. כאן מסתעפת דרך עפר (מסומנת בצבע כחול) הפונה צפונה. נוסעים בדרך כ-800 מ', ועוצרים לפני ערוץ נחל רביבים. מכאן אפשר להגיע לשתי אוכלוסיות של חלמוניות:
א. לנקודת הפריחה הקרובה ממשיכים היישר לפנים בשביל מסומן שחור כ-400 מ'. השביל נכנס לתוך גיא, בין סלעים. מחפשים את החלמוניות בין הסלעים בשליש הגבוה של המדרון. בתום הביקור שבים לרכב.
ב. לנקודת הפריחה הרחוקה: מקצה הדרך ממשיכים שמאלה בשביל "הכחול". השביל עובר בערוץ ולאחר כ-800 מ' פונה ימינה במעלה ערוץ תלול יחסית. מנקודת המפנה והלאה אפשר למצוא שפע של חלמוניות בין הסלעים, בעיקר באמצע הערוץ התלול. בתום הביקור שבים לרכב.
משך הסיור הרגלי: כ-45 דקות לנקודת הפריחה הקרובה. כשעה וחצי לנקודת הפריחה הרחוקה (הלוך ושוב)

לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל, על עדכונים או שינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550



0 תגובות